MANA – Imperiets bilder
Ett nummer om Anne McClintocks bok ”Imperial Leather: Race, Gender, and Sexuality in the Colonial Contest” som undersöker hur tvålmärket Imperial Leather, liksom många andra samtida varumärken, genom sin marknadsföring spred idéen om den vite mannen som erövrare och försörjare, och därmed drev det skifte från vetenskapsrasism till varurasism som var nödvändigt för att hålla det koloniala projektet vid liv.
Uppdragsgivare
ManaKreativt område
IllustrationTeknik
Blyerts, DigitaltUppdragstyp
Redaktionellt
Kolonialismens idéer salufördes genom reklamannonser för hushållsprodukter, skönhetsprodukter och sötsaker. Vad de till synes oskyldiga annonserna sålde var kolonialismens våld och den förnuftsvidriga koloniala tanken att en människa kan ta en annan till slav.
Omslag.
"Terra nullius", "nobody's land" (inte att förväxlas med "no man's land") är en term som används i internationell rätt och innebär att ett landområde som inte ägs av någon suverän nationalstat kan förvärvas genom en stats besittning av området. Detta begrepp ligger till grund för hela den koloniala idén, men kan också enligt McClintocks resonemang översättas till mannens syn på kvinnor som antingen ägda eller fria att erövras.
Temauppslag.
Detalj.
Imperiets bilder. Blyerstteckning och digitalt kollage.