Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background

Bli medlem – gå med i Illustratörcentrum!

Illustratörcentrum breddar arbetsmarknaden för illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare och jobbar aktivt med att förmedla uppdrag till våra medlemmar.

Innan du ansöker

Om medlemskapet
Bedömning av ansökningar
Så ansöker du med arbetsprov
Så ansöker du med examen
Efter inskickad ansökan

För att kunna skicka in din ansökan måste du godkänna Illustratörcentrums stadgar och villkor.

Om medlemskapet

Du kan ansöka om du är professionellt verksam och frilansar eller avser frilansa inom visuell kommunikation, och inte har en annan heltidssysselsättning utöver frilansandet (tex heltidsanställning eller -studier). Vi kan bara godkänna nya medlemmar som bor i Sverige. Ett medlemskap kostar 600 kr per kalenderår. Är du medlem i Svenska Tecknare betalar du endast 400 kr per kalenderår. Medlemskapet ger dig tillgång till bl.a.:

  • Portfoliosida via illustratorcentrum.se (når 70 000 unika besökare/år)
  • Möjlighet att medverka i katalogen Swedish Illustrators & Graphic Designers (når årligen tusentals uppdragsgivare)
  • Kompetensutvecklande kurser, föreläsningar och workshops
  • Mässor och events

Bedömning av ansökningar

Du som ansöker måste styrka att du är en professionellt verksam yrkesutövare inom illustration och grafisk form. Det gör du genom att bifoga underlag för din frilansverksamhet eller examensbevis i ditt ansökningsformulär.

Ansökningar handläggs under våra invalsmånader (februari, maj, och september) och bedöms individuellt av en invalsnämnd. Nämnden utgörs av medlemmar i Illustratörcentrums styrelse, som är erfarna frilansare inom bild och form.

Så ansöker du med yrkeserfarenhet

I din ansökan ska du uppvisa fem kunduppdrag som du har utfört, samlade i en PDF. Varje uppdrag ska presenteras med en eller flera bilder som visar vad du har utfört, samt faktura eller avtal där beställare, ersättning och datum för fakturering eller utförande framgår.

Din ansökan måste möta följande kriterier:

  • Fem arvoderade uppdrag från minst tre olika kunder (ej uppdrag för privatpersoner eller försäljning av egna produkter).
  • Uppdragen ska vara utförda inom de tre senaste åren (36 månader från ansökan).
  • Uppdragen ska förhålla sig till marknadsmässiga priser (ersättningen för ditt arbete ska inte vara för låg).

Så ansöker du med examen

Du kan ansöka med ett examensbevis eller liknande från en relevant utbildning inom visuell kommunikation. Exempel på examen som kvalificerar för medlemskap är kandidatprogram i grafisk form från Konstfack, digital bildproduktion vid BTH, 3D Artist vid Future Games. Vissa 2-åriga YH-utbildningar måste kompletteras med bevis på yrkeserfarenhet, kontakta oss för mer information om du vill ansöka med en sådan examen.

Ansöker du med examen måste du även länka till eller bifoga en portfolio. Syftet med portfolion är att visa att du är redo att presentera dig som en professionell frilansare. Portfolion kan vara i form av en webbplats, ett konto på sociala medier som är inriktat på att visa dina verk, eller en kort PDF.

Din ansökan måste möta följande kriterier:

  • Utbildningen ska vara godkänd av Arbetsförmedlingen Kultur Media. Se hela listan på utbildningar här. Ansöker du med en utländsk examen måste den vara jämförbar med utbildningarna på listan.
  • Examen får inte vara äldre än tre år.
  • Länka till eller bifoga en portfolio i din ansökan.

Efter inskickad ansökan

Vi kontrollerar att din ansökan med bilagor uppfyller våra kriterier. Gör den inte det, kontaktar vi dig via epost för att ge dig möjlighet komplettera. Först när vi har fått in en komplett ansökan bedöms den och då meddelar vi via epost om din ansökan godkänts eller avslagits. Godkänns din ansökan skickar vi dig en faktura för medlemsavgift och inloggningsuppgifter till en portfoliosida.

Du kan skicka in din ansökan när som helst. Ansökningar handläggs under våra invalsmånader (februari, maj och september). För att din ansökan ska handläggas under en invalsmånad behöver den skickas in senast den sista dagen i samma månad. Kommer den in senare, handläggs den under nästa invalsmånad.

Välkommen in med din ansökan.

OBS!

Att skicka in ett formulär med bifogade filer kan ta några ögonblick. Stanna kvar på sidan tills du ser ett bekräftelsemeddelande, och kontrollera att du får en bekräftelse via epost.

Har du frågor om att ansöka? Kontakta support@illustratorcentrum.se.

Försäkra dig om att du har läst och följt instruktionerna för vilken typ av underlag din ansökan ska innehålla.

Välj filer

Valda filer:

Släpp filer här

(ctrl/cmd + klick för att välja flera filer)
Godkända filtyper: gif, png, jpg & pdf. Max enskild filstorlek: 10 MB, Max total filstorlek: 40 MB, Max antal filer: 10.

Något fick fel, försök igen eller kontakta oss via telefon eller mail. Kontrollera att nödvändiga fält är ifyllda.

Tack för din ansökan! Vänligen kontrollera att du fått en bekräftelse på mottagen ansökan via epost.

OBS! Det kan ta en stund för formuläret att skickas, beroende på dina uppladdade filers storlek. Stanna kvar på sidan tills du ser en bekräftelse på att din ansökan registrerats.