Sökhjälp

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

Aktuellt

Grafisk Form: Jonatan Sahlin

Beställardagen i Göteborg 11 maj 2022!

Vill du veta hur grafisk design, illustration och animation kan stärka ett varumärke eller förtydliga ett budskap? Funderar du på hur du får ut maximalt av samarbetet med externa visuella kreatörer för att lyfta en kampanj eller produkt? Var med på Beställardagen 11 maj!

Välkommen till en inspirerande eftermiddag där du tillsammans med branschkollegor och visuella kreatörer får lära dig hur du genomför en lyckad beställning av kreativa tjänster.

Dagen vänder sig till beställare av visuell kommunikation inom privat och offentlig sektor: offentliga upphandlare, produktionsledare och andra intresserade inom kommunikationsbranschen.

Det är kostnadsfritt att delta, men krävs föranmälan senast 6 maj.

Tid: Onsdag 11 maj kl. 14.00–18.00

Plats: Röhsska museet, Vasagatan 39

Beställardagen arrangeras av Illustratörcentrum i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling, Business Region Göteborg och Marknadsföreningen i Göteborg.

Program

14.00–14.10 Välkommen! Eva Ossiansson (ekon.dr), en av Sveriges mest välkända varumärkesforskare, hälsar välkomna och presenterar arrangörerna och dagens talare.

14.10–14.50 Så stärker illustration och animation ett varumärke. Carl Johan Larsson, Creative Director & Partner på kommunikationsbyrån Everland, berättar om det guldäggsnominerade samarbetet med illustratören och konstnären Egle Zvirblyte.

14.50–15.10 Kaffepaus

15.10–15.50 Processen bakom produkten. Den prisbelönta designstudion BankerWessel berättar om den kreativa designprocessen, och vikten av att ge den utrymme för att nå fram till en fulländad slutprodukt.

16.00–16.40 Vikten av innovation. Erica Jacobson, prisbelönt designer och illustratör i samtal med byråproducenten Ida Tenggren om det innovativa samarbetet kring Absolut Vodkas kampanj.

16.45–17.00 Samarbetet med visuella kreatörer. Illustratörcentrum presenterar sin rykande färska beställarguide, och delar med sig av matnyttiga tips för att hitta rätt kreatör och göra beställarprocessen enkel.

17.00–18.00 Mingel och katalogutdelning. Mingla med branschkollegor och få ett gratis exemplar av Illustratörcentrums årliga katalog Swedish Illustrators and Graphic Designers!

Medverkande

Svartvitt porträtt på Eva Ossiansson
Eva Ossiansson. Foto (privat)

Eva Ossiansson – även kallad varumärkesdoktorn – är lektor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har lång erfarenhet av strategisk varumärkesutveckling av ledare, organisationer och företag. Hon verkar för att skapa varumärkesinsikter, trovärdiga varumärkeslöften och stories att tycka om.

Porträtt på Carl Johan Larsson
Carl Johan Larsson. Foto (privat)

Carl Johan Larsson har mer än 15 års erfarenhet inom design och konceptuell varumärkeskommunikation och har varit ansvarig för den visuella identiteten till några av Sveriges mest ikoniska varumärken. Carl Johan är partner och art director på den skandinaviska strategiska designbyrån Everland med kunder som Carlsberg, Tuborg och Evian.

Ida Wessel och Jonas Banker. Foto: Sanna Lindberg

BankerWessel är en prisbelönt Stockholmsbaserad designstudio som jobbar internationellt. Studion är inriktad på alla aspekter av varumärkesbyggande. Bland kunderna finns bland annat Fotografiska, Nationalmuseum, Moderna Museet, Ikea och Svenska institutet. 

Erica Jacobson. Foto: Sofia Runarsdotter

Erica Jacobson har en master i grafisk design och illustration från Konstfack i Stockholm och driver sedan 1999 sitt eget företag Erica Jacobson Design. Ericas uppdrag spänner ifrån redaktionella och offentliga konstuppdrag till stora reklamkampanjer med kunder som Sephora, UN Women, Häagen-Dazs, Absolut Vodka, Max och Stockholmsmässan.

Ida Tenggren. Foto: Kathrine Zelger

Ida Tenggren har i närmare 20 år jobbat som byråproducent på bland annat DDB, Åkestam Holst och Garbergs samt producent och head of Agency på The Absolut Company.

Publicerat 7 april 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Acceptera
Läs mer