Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background
Foto: Philip Liljenberg

Frida sätter färg på Göteborg

Frida Clerhage, bildkonstnär, mönsterformgivare och designer, fick i uppdrag att göra en platsspecifik 320kvm stor markmålning på Stigbergstorget i Göteborg. Vi bad Frida, som är medlem i Illustratörcentrum, berätta mer om projektet.

Vanligtvis brukar det vara en parkeringsplats på den här platsen. Men nu har det då blivit en markmålning med tre stora sittbänkar på ytan så att man kan sitta ner och umgås i stället, berättar Frida.

Projektet är del av en satsning där Göteborg stad skapar sommartorg runt om i staden.

Frida arbetar på uppdrag av ”Sätt färg på Göteborg” och stadsmiljöförvaltningen och konstverket är en del av projektet ”Gatukonst från Blå Stället till Röda Sten”. Vilket är en sträcka på 23km med gatukonst från flera olika konstnärer som skapats sen 2016 inför Göteborgs 400-årsjubileum.

Foto: Philip Liljenberg

Om Frida Clerhage
Arbetar som bildkonstnär, mönsterformgivare och designer, verksam sedan 2015. Frida har en 5-årig konst- och designutbildning. Hon jobbar gärna med detalj- och händelserika bilder med noggrant utvalda färger. Frida brukar jobba med olika illustrations- och mönsteruppdrag samt muralmålningar i olika vinklar.

Se Fridas portfolio

Rådgivning

Är du intresserad av att boka en illustratör, grafisk formgivare, animatör eller serietecknare till ett projekt? Vi hjälper dig att hitta rätt.

Kontakta vår förmedling!

Foto: Philip Liljenberg

Hur du tar dig an ett sådant storskaligt projekt?

-Det var första gången jag gjorde ett sådant här superstort projekt, rent ytmässigt. Jag började med att göra lite research kring området då målningen skulle vara platsspecifik och letade lite inspiration för att sedan börja skissa. Jag skissade endast digitalt till den här målningen, använde befintliga bilder och gjorde ”mockups” för att få en överblick över ett färdigt resultat. När skissen var klar fick jag försöka översätta de digitala färgerna till de färgkoderna man behöver till målarfärgen. Bara det kan vara ett projekt i sig för att få till den färg man tänkt sig.

När jag började måla hade jag en färdig skiss utskrivet på ett A4-papper och målade sen med ögonmåttet för att få allt på plats. Sedan skissade jag ut formerna på marken med gatukritor och färglade sedan. Hela projektet tog ungefär två arbetsveckor sammanlagt.

Vad var din inspiration till verket?

-Inspirationen kommer från platsen som har mycket med havet att göra, exempelvis närliggande Sjöfartsmuseet och dess färgglada akvarier.

Foto: Philip Liljenberg

Illustratörcentrum breddar arbetsmarknaden för illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare och jobbar aktivt med att förmedla uppdrag till våra medlemmar.

Varför är du medlem i Illustratörcentrum?
-Jag tycker det är en bra plattform för att synas och nå ut till olika företag samt att det känns fint att vara en del av en gemenskap med likasinnade kreatörer. Jag har varit medlem i ca 5 år. Minns att jag hade som dröm när jag gick på designskola att vara med i illustratörcentrums katalog, säger Frida Clerhage.

Gör som Frida och ca 1300 andra bild- och formskapare, gå med i Illustratörcentrum. Läs om att ansöka om medlemskap här.

Vad var roligast vs. mest utmanande med projektet?

-Roligast var att skissa på arbetet, första rollertagen och se målningen växa fram på så stor yta. Mest utmanande var just den stora ytan och den prestationen det krävdes att måla allting. Samt acceptansen av just det föränderliga med en markmålning och en plats där det passerar mycket människor och flyger både fåglar och bös från träden.

Jag fick fria händer med målningen. Det enda jag hade att utgå ifrån var en specifik orange färg som stadsmiljöförvaltningen använder till deras projekt ”ta plats” vilket målningen också tillhör. Foto: Johan Clerhage
Foto: Frida Clerhage

Vad väntar för dig nu?

-I höst har jag några fler muraler att måla, några fler illustrationsuppdrag och samarbeten att se fram emot. Parallellt driver jag mitt eget varumärke och säljer posters, trycksaker och lite andra produkter. 

Vi har tagit fram Beställarguiden i syfte att förbättra samarbetet mellan uppdragsgivare och visuella kreatörer. Vilka faktorer gör att ett samarbete blir framgångsrikt enligt dig? 

-Man bör undvika att ha korta deadlines och dålig framförhållning, eftersom arbetet tenderar det att bli stressigt och påskyndat. Jag tycker det brukar bli bra samarbeten med bra kommunikation, tydlig brief och gärna med god framförhållning.

Översikt över markmålningen på Stigbergstorget. Foto: Philip Liljenberg

Publicerat 27 juni 2023

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Acceptera
Läs mer