Nu släpps årets sagolika jul- och vinterfrimärken!
Varje år inför julen lanserar PostNord en ny serie frimärken som sätter färg på våra brev och kort. För säsongen 2024/25 har vår medlem Marta Leonhardt illustrerat 10 julpostfrimärken och ett rullfrimärke, en julpåse och en julkartong samt tre julkort. Genom det förflutnas hemligheter och framtidens drömmar, fångar hennes illustrationer ögonblick som är både sagolikt verkliga och drömlikt svävande.
– Det har varit ett hedersuppdrag att få göra årets julfrimärken och det har varit så roligt att arbeta med Frida och de andra på PostNord!
Det är inte första gången som en av Illustratörcentrums medlemmar genomför det prestigefyllda uppdraget att skapa stor konst i litet format för att sprida vinterstämning och julglädje till mottagare över hela landet och världen. PostNords beställare Frida Axiö har använt Illustratörcentrums förmedling för att hitta rätt kreatör för projekt, och det var också via våra förmedlare hon hittade Marta Leonhardt.
Har frimärken fortfarande en roll att spela i dagens digitaliserade samhälle? Vad är speciellt med julfrimärkena?
– Frimärken spelar en central roll i att säkra kommunikation mellan människor. Det är inte alla som använder digitala kanaler och allt går heller inte att skicka digitalt. Det fysiska brevet bär även på andra värden – alla som får en hälsning hem på hallmattan vet att det är en annan upplevelse än att till exempel få ett sms. En fysisk hälsning vittnar om ett större engagemang och ger en starkare känsla av närvaro och omtanke – något som blir extra viktigt vid högtider som jul.
Varför valde Postnord och du som beställare att nyttja IC:s förmedlingsservice?
– Jag visste precis vad vi önskade för känsla och sökte illustratörer med ett manér som kunde visualisera den. Illustratörcentrum har ett brett urval av kreatörer och jag var säker på att kunna hitta det jag sökte där. Jag är väldigt glad över den hjälp vi fick, då jag själv ännu inte hade hittat fram till Marta.
Vad har funkat bra i samarbetet?
– Marta har varit fantastisk att jobba med! Full av idéer vilket är viktigt i ett uppdrag med flera enheter med individuella motiv. Att hon är stark i sitt bildspråk visste jag, men hon är även väldigt leveranssäker och trygg att jobba med – hon levererade mot alla deadlines och alltid det jag hade efterfrågat, eller mer.
Här hittar du fler IC-medlemmar som skapat frimärken.
Läs en intervju med Marta här.
3 tips för att skapa stort i smått!
För illustratörerna som får uppdraget att skapa frimärken är utmaningen både spännande och krävande. Ett frimärke är ett litet format, ofta inte större än en tumme, och ändå ska det förmedla ett tydligt budskap, en känsla eller en historia. När man designar för jul- och vinterfrimärken handlar det ofta om att väcka igenkänning och nostalgi – kanske genom traditionella symboler som julgranar, snöflingor och tomtar, men också genom att hitta nya och kreativa uttryckssätt.
Några saker som illustratörer måste tänka på när de designar frimärken är:
- Tydlighet i smått format: Detaljer som kanske fungerar på större ytor kan bli otydliga när de skalas ned. Det är viktigt att använda enkla, rena linjer och starka kontraster för att motivet ska vara lätt att urskilja även i mindre format.
- Symbolik och tradition: Julfrimärken ska gärna ge en känsla av värme, gemenskap och glädje. Här kan illustratörer hämta inspiration från traditionella julmotiv eller vinterscener som för tankarna till svenska landskap, sagor och familjesamlingar.
- Färger och säsongstema: Färgvalet spelar en stor roll. För julfrimärken kan det vara klassiskt rött, grönt, vitt och guld, medan vinterfrimärken ofta får ett lugnare, kyligare färgschema med blå och silvertoner som speglar snö och is.
Publicerat 6 december 2024