Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background

Visuell festival i väst

Workshop med illustratören och animatören Charlotte Heyman på Hammarkullsskolan i Göteborg. Foto: Lisa Brunzell

Långt ifrån en svartvit värld – elever testade kolanimation

Animatören och illustratören Charlotte Heymans arbete har under 25 år synts i bland annat spel, reklam och museiutställningar. Förra året hade hennes tecknade kortfilm Odd socks premiär och visades på flera internationella festivaler. Under en workshop på Hammarkullsskolan bjöd hon in eleverna till animationens värld med hjälp av kolteckning.

Workshoppen var en del av festivalen Nära men ändå så långt bort, som pågår i Västra Götaland under våren. Ledda av Illustratörcentrums medlemmar får nära 250 barn och unga utveckla sitt eget skapande och komma i kontakt med konstnärliga uttryck, hantverk och tekniker på sju olika platser i regionen.

Hej Charlotte! Vad är det som är så roligt med animation?

– Att få bilder eller objekt att röra sig och komma till liv är nästan lite som magi. I den här workshoppen har vi använt oss av kolteckning och stop motion-animation. Det är en lite råare form av animation, där varje bild lämnar spår efter sig på pappret samtidigt som det blir väldigt levande och kraftfullt. Det roliga med just den här tekniken är att det går att jobba intuitivt och snabbare (animation är ju annars en ganska långsam process som ofta kräver lite planering) och att det är lätt att antingen morpha mellan olika bilder eller att få något att växa fram över pappret, säger Charlotte.

Foto: Lisa Brunzell

Vad vill du att deltagarna tar med sig från workshoppen?

– Jag hoppas att de ser att det går att skapa animation med enkla medel och att det är värt att utforska tekniken på olika sätt. Och så hoppas jag att de tyckte att det var roligt. 

Foto: Lisa Brunzell

Vad tar med dig från mötet med deltagarna? 

– Det är alltid roligt att hålla workshop och jag får nya idéer varje gång. Ofta tar det en liten stund att komma in i det, men om man ger det lite tid och tålamod brukar det lossna och det gjorde det verkligen för deltagarna.  

Har du något tips för den som vill hålla på med animation? 

– Stop motion-animation är lätt att komma i gång med och det finns appar till telefon och surfplatta att ladda ner som också är enkla att använda. Se till att kameran kan vara helt stilla med hjälp av ett stativ eller något annat. Sen är det bara att sätta i gång och leka. Allt som går att förflytta en liten bit i taget framför en kamera går att använda: modellera, sand, prylar, människor ... Bara fantasin sätter gränser! Det är lätt, roligt och passar både barn och vuxna. 

Foto: Lisa Brunzell

I ditt arbete blandar du många olika tekniker, och jobbar både analogt och digitalt. Vad är intressant med de olika teknikerna?

Jag har jobbat väldigt mycket med digitala tekniker, men jag tycker att det finns något i att jobba analogt som är svårt att få till digitalt, det där slumpmässiga och lite skitiga, vilket också gör det inspirerande. Kombinationen av digitalt och analogt öppnar upp möjligheter att skapa olika uttryck och att experimentera. Stop motion-animation och handtecknad animation ligger mig extra varmt om hjärtat. Det är kul att jobba med och även om det tar lång tid, så blir resultatet levande med en gång. 

Vad arbetar du med just nu? 

– För tillfället jobbar jag med illustrationer, en serie porträtt. Och så har jag fått blodad tand när det kommer till att hålla workshops, så jag håller på att förbereda för det också. 

Blir du nyfiken på Charlotte Heymans arbete? Kolla in hennes portfolio.

Foto: Lisa Brunzell

Illustratörcentrum har tagit initiativ till festivalen Nära men ändå så långt bort, och arrangerar den tillsammans med lokala kulturinstitutioner på sju olika platser i regionen. Under tio workshops skapar nära 250 barn tillsammans med tio bild- och formskapare. Projektet ställs ut på Alingsås konsthall 21 maj–13 augusti.

Festivalen arrangeras med stöd från Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad.