Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background
Mander fotograferad av Fredrik Sederholm

Intervju med Mander

Årets upplaga av katalogen Swedish Illustrators & Graphic Designers 2024 är här. Varje år får katalogen en ny grafisk form och i år står Martin "Mander" Ander bakom omslagsdesignen.

Vi haffade Mander för att få veta lite mer om processen bakom katalogens form och vad som egentligen är grejen med fysiska produkter.

Hej Martin! Berätta om vad du inspireras av.

Jag inspireras av allt jag ser; tecknade serier, konst och designhistorien, kultur i allmänhet, subkultur i synnerhet. Det kan vara vad som helst som får en att känna något, så försöker jag återskapa samma känsla i mina bilder. 

Du har tagit fram designkonceptet för Swedish Illustrators & Graphic Designers 2024, hur gick formtankarna?

Jag ville att mitt omslag skulle skilja sig mycket från tidigare omslag och jag ville jobba med det jag tycker jag gör bäst; handritade texter och kombination med bild. Jag gillar att rita fantasinatur och tänkte att detta koncept skulle passa för detta ändamål. Från uppdragsgivarnas sida kan jag tänka mig att det är en djungel att hitta rätt illustratör. Jag ville också, som med allt jag gör, få betraktaren att stanna till, plocka upp produkten och dechiffrera omslaget. Jag vill att bilden ska vara så intressant att man fastnar. Motsatsen till tydliga budskap och snabb reklam. 

Releasefest + samtal med Mander

Vi bjuder på bubblig dryck, tilltugg och giveaway. Dörrarna öppnas 17.30, samtalet börjar 17.45. Välkomna!

Datum och tid: 12/10 kl. 17.30-20.00
Plats: Hantverkargatan 45K, Sthlm

Anmälan: Du osar via katalogrelease-stockholm.confetti.events (Begränsat antal platser, säkra din plats nu)

Det sägs att du bara tar uppdrag som resulterar i en fysisk produkt, berätta mer!

Det är av flera orsaker. Den största orsaken är att jag tycker teckning och kreativitet är viktigt - för viktigt för att inte bestå. Jag har inget intresse av att slösa min kreativitet och den lilla tid jag har på något som kommer försvinna vid nästa uppdatering, när nästa programvara släpps, när hårddisken kraschar eller plasten i CD-ROM-skivan bryts ned.

Jag bryr mig inte om vilken typ av fysisk produkt det hamnar på, men jag vill att det ska tryckas upp i alla fall i några ex och att jag får ett referensexemplar. Jag har ett arkiv med fysiska exemplar med i stort sett allt jag gjort, detta har gett mig chansen att göra flera museumutställningar med mitt arbete. Jag är övertygad om att om man bara jobbar digitalt med saker som endast publiceras digitalt kommer det inte finnas några spår av ens livsverk om 50 år. Men jag vet att mina bilder finns spridna över hela världen i arkiv, på bibliotek, i samlingar, skivbackar, på museer, loppisar och i alla fall i mitt eget arkiv. Det kan vara så att det grundar sig i en fåfäng önskan om att inte glömmas bort. Jag har själv haft så mycket glädje och fått så mycket inspiration av de tecknare som gjort det jag gör innan mig. Jag vill att mina verk ska göra det samma för de som för traditionen och hantverket vidare.

Vilka tycker du är de viktigaste faktorerna för ett få till ett bra samarbete mellan uppdragsgivare och frilansande visuella kreatörer?

Detta är nog olika för alla illustratörer, vissa vill ha massa input och anpassa sig efter uppdragsgivarens önskemål. Andra har en mer distinkt stil och formspråk och vill ta mer beslut själva. Sedan beror det så klart på vilken sorts illustration man jobbar med.

En sak som är viktig, i alla fall för mig, är att kunden ska förstå att dom anlitar ett proffs, med utbildning, erfarenhet och antagligen ett brinnande intresse för att kommunicera med bilder. Lita på att illustratören vet vad hen gör. Det är precis som att anlita vilken hantverkare som helst. Personligen gillar jag att ha en personlig relation med uppdragsgivaren, dels för att det är trevligt och inspirerande att lära känna nya personer och att höra deras visioner, dels för att förstå mer vad den är ute efter, vem som ska se bilden, vilken stil som passar bäst för ändamålet vilka referenser som kommer funka. Sedan finns det klart rent praktiska saker som får ett jobb att flyta på smidigt. Som t.ex. ”För många kockar”, brukar sällan höja resultatet. ”Man får vad man betalar för”, vill man ha storslagna illustrationer av etablerade yrkespersoner får man betala därefter.

Vi som bildskapare har självklart också skyldigheter, som att sätta sig in i vad för ändamål bilden har, vara lyhörda, ifrågasätta beslut vi inte tror på och att hålla deadlines och budget.

Läs mer om Mander

Läs mer om Swedish Illustrators & Graphic Designers

Publicerat 6 oktober 2023