Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

Affisch Touch your tortillas

Touch your tortillas – och glöm inte att känna efter

Tacos på en torsdag? Ja tack. Och när du ändå är igång – varför inte passa på att göra något riktigt viktigt också. Årets Rosa Bandet-kampanj från El Taco Truck, ”Touch Your Tortillas”, påminner oss om att undersöka våra bröst regelbundet. Och bakom det färgstarka, humoristiska och samtidigt viktiga uttrycket står ingen mindre än Karin Söderquist – illustratör, konstnär och medlem i Illustratörcentrum.

Kampanjen, som görs tillsammans med Cancerfonden, vill göra något många kanske tycker är lite svårt att prata om både lättillgängligt och vardagligt. Enligt Cancerfonden är det bra att känna igenom sina bröst minst en gång i månaden – ungefär lika ofta som vi i Sverige äter tacos. Och visst känns det plötsligt både enklare och roligare när budskapet serveras med salsa?

– ”Jag ville att illustrationen skulle kännas avslappnad, kladdig och lite stökig – som en riktigt bra taco-middag! Trots att budskapet är allvarligt ville jag att bilden skulle vara lustfylld och rolig att titta på,” säger Karin Söderquist.

Karin beskriver själv sitt uttryck som feminint, lekfullt och stärkande – precis det El Taco Truck letade efter. Uppdraget förmedlades via vår förmedlingsservice här på Illustratörcentrum, där företag och organisationer enkelt kan hitta kreatörer med rätt stil, ton och idéhöjd.

Under oktober månad donerar El Taco Truck 1 krona per såld produkt till Cancerfondens viktiga arbete. Kampanjen syns både digitalt och i butik – så håll utkik när du köper dina tortillas.

Vill du också hitta en illustratör, formgivare eller konstnär som lyfter ditt nästa projekt? Hör av dig till oss på Illustratörcentrum – vi hjälper dig gärna att hitta din kreativa match.

Publicerat 6 oktober 2025