Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background

Portfoliostöd

illustration med konfetti i olika färger
Animation: Manne Jalilian för Anyfin

Vanliga missar i din portfolio

För att få ut så mycket som möjligt av din portfolio och öka dina chanser till uppdrag vill vi uppmana dig att undvika de vanligaste missarna:

För få projekt

Lägg upp många projekt, som allra minst fyra. Annars blir det väldigt svårt för oss att rekommendera dig för uppdrag eftersom både vi och uppdragsgivare får svårt att se din stil och dina kompetenser.

Det är otydligt vad du har gjort

Ge uppdragsgivare som inte känner till dig möjlighet att förstå vad du är bra på! En bild på ditt verk kan vara vacker i sig själv, men den förklarar inte varför verket passar sitt ändamål. Presentera helst dina projekt så att det framgår vad uppdraget gick ut på, hur du tolkade brief eller bidrog i projektet, hur ditt verk är tänkt att användas och av vem, om något särskilt motiverade dina stilval, etc.

Syns det verkligen att det är en video?

Du kan länka en video på Youtube eller Vimeo till en bild i din portfolio. Men eftersom det är bra att göra ett tydligt intryck snabbt, rekommenderar vi att du presenterar rörligt material med just rörligt material. En rörlig .gif på 2-3 sekunder är effektivare än en stillbild för att visa uppdragsgivare att det är värt deras tid att klicka vidare på länken. Ladda gärna upp korta .gif-filer för att länka till dina videor!

Svårt att hitta på illustratorcentrum.se

Vår sajt har ett internt system för sökningar. Det är till för besökare som redan befinner sig på sajten. Det interna söket läser av projektkategorier och taggar och uppdragsgivare använder det gärna när de vet ungefär vad de är ute efter. Använd rätt kategorier och taggar, så visas dina projekt upp i relevanta sökningar! Här kan du läsa mer om kategorier och taggar.

Svårt att hitta på Google

Visa för Google och andra sökmotorer att din portfolio är relevant för uppdragivare! Det gör du genom att ge dina projekt informativa och relevanta titlar och beskrivningar (och bildtexter, om de tillför nyttig information om projektet). Repetitiva projekttexter, som tex använder samma fras för titel, projektbeskrivning och bildtext, rankas som mindre relevant av Google. För mycket repetition tolkas som spam (och är tråkigt för uppdragsgivare att läsa).

Lägg också till bra alt texter i dina bilder – alt texter förklarar för Google vad bilder föreställer, och hjälper ditt projekt att hamna högre upp i sökresultat på Google. Alt texten tolkar också bilder för synnedsatta, men den syns själv inte i portfolion – för text som ska läsas och komplettera bilder använder du istället fältet för bildtext.

I alt texten beskriver du bilden sakligt och specifikt och med max 125 tecken. Tex: Illustration i mangastil av barn som odlar grönsaker i en trädgård.

Mer om sökmotoroptimering för din portfolio kan du läsa här! Den här informationen finns också i manualen för portfolion, som du kan ladda ned här.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Acceptera
Läs mer