Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background

Portfoliostöd

illustration med konfetti i olika färger
Animation: Manne Jalilian för Anyfin

Vanliga missar i din portfolio

För att få ut så mycket som möjligt av din portfolio och öka dina chanser till uppdrag vill vi uppmana dig att undvika de vanligaste missarna:

Har du för få projekt?

Lägg upp många projekt, som allra minst fyra. Annars blir det väldigt svårt för oss att rekommendera dig för uppdrag eftersom både vi och uppdragsgivare får svårt att se din stil och dina kompetenser.

Är det otydligt vad du har gjort?

Ge uppdragsgivare som inte känner till dig möjlighet att förstå vad du är bra på! En bild på ditt verk kan vara vacker i sig själv, men den förklarar inte varför verket passar sitt ändamål. Presentera helst dina projekt så att det framgår vad uppdraget gick ut på, hur du tolkade brief eller bidrog i projektet, hur ditt verk är tänkt att användas och av vem, om något särskilt motiverade dina stilval, etc. Använd gärna bilder som visar det färdiga resultatet, till exempel foton på en trycksak.

Syns det verkligen att det är en video?

Du kan länka en video på Youtube eller Vimeo till en bild i din portfolio. Men eftersom det är bra att göra ett tydligt intryck snabbt, rekommenderar vi att du presenterar rörligt material med just rörligt material. En rörlig .gif på 2-3 sekunder är effektivare än en stillbild för att visa uppdragsgivare att det är värt deras tid att klicka vidare på länken. Ladda gärna upp korta .gif-filer för att länka till dina videor!

Är det svårt att hitta dina projekt på illustratorcentrum.se?

Vår sajt har ett internt system för sökningar. Det är till för besökare som redan befinner sig på sajten. Det interna söket läser av projektkategorier och taggar och uppdragsgivare använder det gärna när de vet ungefär vad de är ute efter. Använd rätt kategorier och taggar, så visas dina projekt upp i relevanta sökningar! Här kan du läsa mer om kategorier och taggar.

Svårt att hitta på Google?

Du kan visa för Google och andra sökmotorer att din portfolio är relevant för uppdragivare! Det gör du genom att ge dina projekt informativa och relevanta titlar och beskrivningar (och bildtexter, om de tillför nyttig information om projektet). Repetitiva projekttexter, som tex använder samma fras för titel, projektbeskrivning och bildtext, rankas som mindre relevant av Google. För mycket repetition tolkas som spam (och är tråkigt för uppdragsgivare att läsa).

Lägg också till bra alt texter i dina bilder – alt texter förklarar för Google vad bilder föreställer, och hjälper ditt projekt att hamna högre upp i sökresultat på Google. Förutom att förbättra dina portfolioprojekts chanser att rankas högt av sökmotorer, så gör du också bilderna tillgängligare. Alt text används också av synnedsatta för att tolka bilder till uppläst text.

Skriv alt texten som om du beskrev bilden för någon som inte kan se den. Använd max 125 tecken. Tex: Illustration i mangastil av barn som odlar grönsaker i en trädgård.

Mer om sökmotoroptimering för din portfolio kan du läsa här! Den här informationen finns också i manualen för portfolion, som du kan ladda ned här.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Acceptera
Läs mer