Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

Bli medlem – gå med i Illustratörcentrum!

Som medlem i Illustratörcentrum får du tillgång till Sveriges enda nationella infrastruktur för professionella inom visuell kommunikation.

IC är en ideell, icke-vinstdrivande och medlemsstyrd organisation – vi finns enbart för att stärka dig och ditt yrkesutövande.

Ditt medlemskap möjliggör att du syns, utvecklas, får fler möjligheter och står stadigare i ditt yrke.

Innan du ansöker

Om medlemskapet
Bedömning av ansökningar
Så ansöker du med yrkeserfarenhet
Så ansöker du med examen
Efter inskickad ansökan

För att kunna skicka in din ansökan måste du godkänna Illustratörcentrums stadgar och villkor.

Om medlemskapet

Du kan ansöka om du är professionellt verksam och frilansar inom visuell kommunikation. Vi kan bara godkänna nya medlemmar som bor i Sverige. Ett medlemskap kostar 600 kr per kalenderår. Är du även medlem i föreningen Svenska Tecknare betalar du endast 400 kr per kalenderår. Några av fördelarna med medlemskapet:

  • Uppdrag & synlighet:
    Vår söktjänst används av beställare över hela landet. Över 300 direkta kontakter skapas varje månad och plattformen har 50 000+ besökare/år.
  • Du når ett starkt kontaktnät:
    Möjlighet att medverka i katalogen Svenska Illustratörer och Grafiska Formgivare. Vi delar ut över 2 000 medlemskataloger årligen direkt till nyckelpersoner på reklambyråer, förlag, kommunikatörer, kulturinstitutioner, skolor, offentliga verksamheter och fler.
  • Tillgång till nya beställare:
    Offentlig sektor växer snabbt som beställare via IC – från 2,8% (2023) till 10% (2025). Detta är ett strategiskt arbete ni som medlemmar direkt gynnas av.
  • Branschpåverkan & rättvisare villkor:
    Vi utbildar beställare i arvoden, upphovsrätt och goda arbetsvillkor. Det leder till fler kompetenta uppdragsgivare och färre dåliga uppdrag.
  • Medlemsförmåner:
    Kostnadsfria kurser, föreläsningar, branschinsikter, utlysningar och samarbeten – samt förmåner såsom medlemsdeal med Quickbutik för dig som driver (eller vill starta) egen webbutik.
  • Ett professionellt sammanhang::
    Du är en del av Sveriges största yrkesnätverk inom visuell kommunikation – en trygghet i en annars ensam bransch.

Bedömning av ansökningar

Du som ansöker måste styrka att du är en professionellt verksam yrkesutövare inom illustration och grafisk form. Det gör du genom att bifoga underlag för din frilansverksamhet eller examensbevis i ditt ansökningsformulär.

Ansökningar bedöms individuellt av en invalsnämnd. Nämnden utgörs av medlemmar i Illustratörcentrums styrelse, som är erfarna frilansare inom bild och form.

Så ansöker du med yrkeserfarenhet

För att bli medlem som yrkesverksam krävs att du kan styrka din professionella verksamhet genom uppdrag som uppfyller följande kriterier:

  • Du ska ha genomfört minst fem arvoderade uppdrag åt minst tre olika uppdragsgivare.
  • Uppdragen ska ha utförts mot faktura i din roll som egenföretagare eller frilansare.
  • Du ska kunna styrka detta genom att skicka in kopior på fakturor för varje uppdrag.
  • Uppdrag som utförts inom ramen för en anställning godkänns inte.
  • Uppdrag för privatpersoner eller försäljning av egna produkter (t.ex. konst, böcker eller merchandise) räknas inte.
  • Uppdragen ska vara utförda inom de senaste tre åren (36 månader räknat från ansökningsdatum).
  • Arvodena ska vara marknadsmässiga – uppdrag med avsevärt låg ersättning kan komma att underkännas.

Så ansöker du med examen

Du kan ansöka med ett examensbevis från en relevant utbildning inom visuell kommunikation. Exempel på examen som kvalificerar för medlemskap är kandidatprogram i grafisk form från Konstfack, digital bildproduktion vid BTH, 3D Artist vid Future Games. Vissa 2-åriga YH-utbildningar måste kompletteras med bevis på yrkeserfarenhet, kontakta oss för mer information om du vill ansöka med en sådan examen.

Ansöker du med examen måste du även länka till eller bifoga en portfolio. Syftet med portfolion är att visa att du är redo att presentera dig som en professionell frilansare. Portfolion kan vara i form av en webbplats, ett konto på sociala medier som är inriktat på att visa dina verk, eller en kort PDF.

Din ansökan måste möta följande kriterier:

  • Utbildningen ska vara godkänd av Arbetsförmedlingen Kultur Media. Se hela listan på utbildningar här. Ansöker du med en utländsk examen måste den vara jämförbar med utbildningarna på listan.
  • Examen får inte vara äldre än tre år.
  • Länka till eller bifoga en portfolio i din ansökan.

Efter inskickad ansökan

Vi kontrollerar att din ansökan med bilagor uppfyller våra kriterier. Gör den inte det, kontaktar vi dig via epost för att ge dig möjlighet komplettera. Först när vi har fått in en komplett ansökan bedöms den och då meddelar vi via epost om din ansökan godkänts eller avslagits. Godkänns din ansökan skickar vi dig en faktura för medlemsavgift och inloggningsuppgifter till din nya portfoliosida.

Välkommen in med din ansökan!

OBS!

Att skicka in ett formulär med bifogade filer kan ta några ögonblick. Stanna kvar på sidan tills du ser ett bekräftelsemeddelande, och kontrollera att du får en bekräftelse via epost.

Försäkra dig om att du har läst och följt instruktionerna för vilken typ av underlag din ansökan ska innehålla.

Välj filer

Valda filer:

Släpp filer här

(ctrl/cmd + klick för att välja flera filer)
Godkända filtyper: gif, png, jpg & pdf. Max enskild filstorlek: 10 MB, Max total filstorlek: 40 MB, Max antal filer: 10.

Välj det alternativ som bäst stämmer in på din situation. Vi frågar i syfte att ge bättre anpassat stöd till medlemmar vars ansökan godkänns. Svaret påverkar inte bedömningen på din ansökan.

Något fick fel, försök igen eller kontakta oss via telefon eller mail. Kontrollera att nödvändiga fält är ifyllda.

Tack för din ansökan! Vänligen kontrollera att du fått en bekräftelse på mottagen ansökan via epost.

OBS! Det kan ta en stund för formuläret att skickas, beroende på dina uppladdade filers storlek. Stanna kvar på sidan tills du ser en bekräftelse på att din ansökan registrerats.