Hur fungerar agenturer?
Vad gör en agent, egentligen? Vad kan agenturen göra för kreatören, och vad letar en agent efter hos en kreatör?
23 maj 2024 arrangerade Illustratörcentrum Väst i samarbete med Svenska Tecknare Väst ett samtal med agenturerna Mellow Collective och Charlie Charlie. Nu publicerar vi anteckningar från samtalet.
Charlotte Öström
Baserad i Stockholm arbetar Charlotte Öström (grundare, senior agent & producent) med varumärken och företag över hela världen under namnet Charlie Charlie.
Charlie Charlie representerar några av de bästa samtida 3D-, illustrations- och animationskonstnärerna.
Anna Westlund
Mellow Collective är baserad i Göteborg och grundades 2023 av Anna och Patrik Westlund och grundades med insikten att högkvalitativt innehåll kommer från äkthet. Deras kärnvärden är: Ödmjukhet, vänlighet och drivkraft.
Länkar
Hur fungerar förmedlingen?
Illustratörcentrums förmedlare Lisa besvarar vanligt förekommande frågor om hur det går till när vi förmedlar uppdrag.
Portfoliotips: vanliga missar
Få ut så mycket som möjligt av din portfolio och öka dina chanser till uppdrag genom att undvika de vanligaste missarna!
Vad avgör vilka illustratörer ni tar in i ert stall?
Anna: Vi vill undvika att ha flera kreatörer som gör liknande saker eller har samma stil. Det underlättar om illustratören är etablerad, men framförallt är det viktigt att kemin stämmer då man jobbar så nära varandra.
Charlotte: Man vill kunna förvalta sina illustratörer väl eftersom man jobbar nära dem. Jag måste se att det finns efterfrågan på kreatörers stil från kunder. Jag ser så otroligt många fina portfolios, men eftersom vi är kommersiellt nischade kan det vara svårt att sälja om stilen är för konst-orienterad. Det viktigaste är att man är säker i sin egen process och har koll på hur lång tid saker tar för att lättare kunna avgöra kostnaden för ett projekt. Testa att söka till fler agenturer som kreatör!
Kontaktar ni någonsin en kreatör?
Anna: Ja, jag har gjort det några gånger. Jag har kontaktat några som jag följt och tyckt om, och det kan absolut hända framåt också.
Charlotte: Absolut. Ibland söker jag en speciell nisch eller stil. Man måste ha örat mot rälsen. Det är väldigt många som söker till min agentur från hela världen vilket är jättekul. Men jag kan fortfarande inte ta in så många och måste tyvärr vara selektiv. Men jag har absolut ögonen öppna.
Vart kollar ni någonstans i så fall? Instagram?
Charlotte: Instagram är den bästa plattformen för illustration, åtminstone för mig, men det är nog väldigt individuellt.
Anna: Håller verkligen med. Absolut Instagram. Det kan hända att man ser något på en kampanj eller liknande, men primärt är det Instagram.
Finns det saker ni tycker att studenter borde lära sig mer av under sina utbildningar för att förbereda dem bättre för yrket och göra dem mer attraktiva för en agentur?
Anna: Jag tycker det är viktigt att man kan sin egen process och har lite affärstänk. Att vara någorlunda formbar, förstå sitt eget arbete och ha struktur. Är du väldigt hårt knuten till din stil kan det vara svårt att jobba kommersiellt, då det alltid finns en anpassning efter beställarens önskemål.
Charlotte: Det jag ofta tjatar om är användningsrätt. Att man har en idé om vad det ska kosta. Det svåraste av allt som frilanskreatör är förmodligen att ta betalt. Jag önskar att det fanns mer av det på utbildningarna. Vad kreatörer ofta förväntar sig när de kommer till en agentur är att agenturen ska sköta marknadsföringen. Det stämmer till viss del men kreatörer måste också ha viss koll på marknadsföringen så man samarbetar kring det.
Hur ser er kundbas ut? Vilka är de? Vad efterfrågar de? Har ni kontakt med kunderna och är det i så fall löpande kontrakt?
Charlotte: Väldigt olika. Vår kundbas består delvis av reklambyråer och designbyråer från hela världen, men det är också att inhouseavdelningar och varumärken vänder sig till oss direkt. Absolut kan man jobba löpande, främst med myndigheter och organisationer.
Anna: Vi har framförallt enskilda projekt, inte så mycket löpande.
Finns det ett ökat intresse för illustration?
Charlotte: Absolut. Jag ser stor efterfrågan av illustration och även av 3D. Vi söker med ljus och lykta efter framförallt kvinnliga 3D-kreatörer, då de är väldigt underrepresenterade i branschen.
Ser ni några trender i branschen?
Anna: 3D och AI känns som att det bubblar.
Charlotte: Svår fråga. Jag har jobbat med detta i tio år, men det är väldigt svårt och oförutsägbart att se vad som trendar inom illustration. De grafiska vektorstilarna kan ibland vara lättare att sälja in än de mer handgjorda taktila stilarna. Det kanske inte har med trender att göra utan mer med teknik och format. Idag behöver ju en illustration inte vara vektoriserad för att vara anpassningsbar till alla format, det är kanske en äldre uppfattning om teknik som ibland spelar in i valet av stil och manér. En trend som märks är att beställaren vill se mer av processen bakom och kreatörernas egna personlighet. Vi säljer jättemycket processvideos. Det blir allt vanligare.
Hur ser ni på AI-frågan och AI-kreatörer? Finns det en efterfrågan?
Anna: Inte en konkret efterfrågan i form av uppdragsförfrågningar. Snarare frågeställningar kring det. Jag ser att det är på väg men vet inte vart. Jag märker att det finns en missuppfattning att AI är 3D. Svårt att sia om.
Charlotte: Ser inte heller någon specifik efterfrågan på AI-kreatörer som en nisch inom agenturen. Men det finns såklart en stor efterfrågan på marknaden av AI-bilder generellt och utvecklingen går ju vansinnigt snabbt
Ser ni det som ett hot att AI kommer ersätta illustratören?
Charlotte: Nja, AI kommer med största sannolikhet att hota många olika yrkesgrupper och nischer inom de kreativa områdena, men samtidigt tror jag starkt på den mänskliga handen och hjärnan bakom det kreativa. Det är min förhoppning att de spelar väsentlig roll, men utvecklingen går ju vansinnigt snabbt så det är omöjligt att uttala sig om.
Hur arbetar ni med de ni representerar? Får man ta uppdrag utanför sin agentur?
Charlotte: Grundförutsättningen bör vara att man tar alla uppdrag via agenturen. Mindre projekt kan vara okej.
Anna: Det är ett lagarbete att jobba med en agentur. Det blir vanligare och vanligare att beställaren kontaktar kunden direkt. Generellt går man in i ett samarbete med agenturen på premissen att uppdragen går via agenturen.
Hur stor andel av arvodet går till er respektive illustratören/kreatörerna?
Charlotte: Jag tar 25% i Sverige, 30% utanför Sverige. Påslaget internationellt handlar om att det är så otroligt mycket mer jobb med internationella uppdrag. Det är enorma processer med avtal osv.
Har ni kunder utanför Sverige? Hur fungerar det i så fall?
Charlotte: Ja, ungefär 50%-60% av våra uppdrag består av internationella uppdrag. De flesta jag representerar vill jag representera globalt. Det är svårt att bara jobba inom Sverige, marknaden blir för snäv. Men generellt är det möjligt med sådana avtal, under vissa förutsättningar, och avtalen kan se ganska olika ut.
Agenturens framtid, hur ser den ut?
Anna: Det ser bra ut. Saker förändras säkert snabbare framåt än det gjort tidigare, men jo, framtiden ser ljus ut.
Charlotte: Det är tuffa tider nu, som alla märker av. Men jag har insett att man absolut kan hitta vägar ändå. Jobba ännu mer med marknadsföring och rikta sig mot branscher som står sig i en lågkonjunktur. Man får anpassa sig.
Publicerat 4 juni 2024