Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background
poträtt av ljushårig kvinna
Lisa Engström, foto: Märta Thisner

Hur fungerar förmedlingen?

Illustratörcentrums förmedlare Lisa besvarar vanligt förekommande frågor gällande direktförmedlingen.

Vad händer när en potentiell uppdragsgivare hör av sig och ber om hjälp att hitta en kreatör?

-Vid en direktförfrågan så hjälper jag beställaren att hitta passande visuella kreatörer för uppdraget, säger Lisa Engström, förmedlare på Illustratörcentrum.

-Om beställaren varit otydlig eller allt för kortfattad i sin förfrågan (det händer ofta) så följer jag upp via mail eller telefon och försöker få en bättre bild av vad de behöver ha hjälp med.

Därefter försöker jag matcha de önskemål som lagts fram med passande IC-medlemmar. För detta använder jag hemsidan som det främsta redskapet. Jag använder filtreringsverktyget så som: kreativt område, teknik eller uppdragtyp. Jag söker även ofta på beskrivande ord som finns taggade och även namn ifall jag kommer att tänka på någon specifik visuell kreatör.

När jag hittat passande personer så markerar jag en bild från medlemmens portfolio och sparar den till vad vi kallar en ”tavla”. Det är som ett galleri med bilder från de visuella kreatörer som rekommenderas för uppdraget, ”tavlan” genererar en länk. Den länken mailar jag sedan till den potentiella beställaren.

Utöver förslag ger jag även tips på hur de bör gå till väga och svarar på uppdragsgivarens frågor om de har funderingar kring beställarprocessen.

Länkar

Manual för portfolio
Allt om hur du får igång din portfolio på illustratorcentrum.se och hur du gör dig sökbar på hemsidan.

Vanliga missar
För att få ut så mycket som möjligt av din portfolio och öka dina chanser till uppdrag vill vi uppmana dig att undvika de vanligaste missarna.

Hur kan jag som medlem höja chanserna till att bli förmedlad samt för att hamna med i urvalsprocessen vid direktförmedling?

  • Först och främst, lägg upp en portfolio! Gärna många projekt/bilder och allra minst 4 st projekt för att kunna vara representativ. Portfolion ska kunna förmedla sig själv.
  • Publicera en presentationstext och kläm gärna in i vilket län du är verksam (jag blir ofta kontaktad av uppdragsgivare som söker visuella kreatörer i ett visst geografiskt område). Specifika kompetenser är också bra att nämna här.
  • Sätt relevant kategori/kreativt område, teknik och uppdragstyp för dina bilder
  • Använd ”taggar”, nu finns ca 600 fasta ”taggar" och du kan sätta upp till 12 st för ditt projekt.
  • Har du egen hemsida eller instagramkonto, lägg in det bland kontaktuppgifter
  • Du som har rörligt material, se till att dina länkar är till youtube eller vimeo

Många uppdragsgivare söker på vår sajt på egen hand så för att öka dina chanser till att de hittar fram till just dig så följer här fler tips:

  • Använd övergripande sökoptimering! Det är viktigt att tänka utifrån uppdragsgivaren perspektiv när du publicerar ditt material eftersom de också hittar till vår sajt genom att söka fram bilder via sökmotorer som tex Google.
  • Skriv relevant projekttitel
  • Presentera dina projekt i text så att läsaren förstår vad du bidragit med i projektet
  • Skriv alt-text till varje bild

Bra tips men jag hänger inte med på allt. Går det att få mer vägledning?

Självklart! Om du är osäker på taggar, kategorier eller något annat som har med din portfolio att göra får du jättegärna kontakta Lisa eller Iso på kansliet.

Lisa Engström, förmedlare: lisa@illustratorcentrum.se
Iso Lindh, medlemskoordinator: iso@illustratorcentrum.se

Telefon: 08-702 14 05

Publicerat 1 juni 2023

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Acceptera
Läs mer