Rådgivning

Vi hjälper dig hitta rätt kreatör

header-background

Visuell festival i väst

Illustratören och mönsterformgivaren Lina Schnaufer. Foto: Amanda Falkman

Lina Schnaufer berättar med hjälp av mönster

Illustratören och mönsterformgivaren Lina Schnaufers verk syns på bokomslag, museum, affischer – och på våra väggar. Under en workshop på Kullingsbergsskolan i Alingsås fick eleverna både en metodisk och inspirerande introduktion till hur man kan skapa sina egna mönster.

Workshoppen var en del av festivalen Nära men ändå så långt bort, som pågår i Västra Götaland under våren. Ledda av Illustratörcentrums medlemmar får nära 250 barn och unga utveckla sitt eget skapande och komma i kontakt med konstnärliga uttryck, hantverk och tekniker på sju olika platser i regionen.

Vad är det som är så intressant med mönsterdesign?

– Mönster och färg är för mig är något som alltid tilltalat och fastnat i minnet. Ett mönster kan i mina ögon vara mångbottnat och jag gillar att förhålla mig naivistiskt i mitt arbete. Jag vill att mina mönster ska betyda något och berätta något – där tar jag ofta avstamp i mig själv. Mönster i sig är en gnutta magi för mig. Att något litet kan bli hur stort som helst och hur rörelsen och karaktären i mönstret skapas genom rapporteringen. Att jobba med mönster känns fritt och lekfullt – det är något som tilltalar mig.

Foto: Lisa Brunzell

Vad vill du att deltagarna tar med sig från workshoppen?

– Oräddhet. Att inte vara rädd för att göra ”fel” eller göra ”fult”. Något som ofta stoppar och hämmar. Vågar man starta och vågar man ha ett eget förhållningssätt till pappret och motivet kan allt hända. Sen önskar jag såklart att deltagarna tyckte det var roligt att se hur man på ett enkelt sätt kan skapa ett mönster.

Vad tar du med dig från mötet med deltagarna?

– Detta var min första workshop och det jag främst tar med mig är hur roligt det var och det är deltagarna såklart en stor del av.

Foto: Lisa Brunzell

I workshoppen jobbade ni med mönsterrapporter. Vad är det för något?

– En mönsterrapport är grunden till ett mönster. Det är själva motivet som sedan upprepas och blir ett mönster. Regeln för att en bild/illustration ska bli just en mönsterrapport är att motivet i kanterna måste gå att sätta ihop sömlöst, alltså passa ihop för att sedan kunna upprepas utan att skarvar uppstår.

Du designar bland annat tapeter. Hur kom du in på detta?

– Tapeter sätter stor prägel på ett hem och har i regel en lång livslängd vilket är något jag ser som eftersträvansvärt som designer. Jag började göra mönster ”på riktigt” våren 2019 och fastnade direkt. Tre månader senare fick jag erbjudandet att göra en första tapetkollektion tillsammans med Midbec Tapeter. Så här i efterhand var jag nog en aning naiv och väldigt grön – men jag tror det behövdes och jag är glad för allt jag lärt mig.

Foto: Lisa Brunzell

Vad inspireras du av i ditt arbete just nu?

– Just nu är det 18 grader och försommar utanför studiofönstret. Det är svårt att inte direkt säga – våren. Livet återvänder just nu i dubbel bemärkelse efter en lång pandemi. Att kunna umgås med vänner och röra sig bland folk igen är inspirerande i sig, och spiller över i arbetet.

Vad arbetar du med just nu?

– Just nu jobbar jag med att färdigställa min femte tapetkollektion tillsammans med Midbec Tapeter och jobbar om ett par sista mönsterrapporter innan allt skickas till separering. En tapetkollektion består av ungefär 6–7 mönster och ca 30–40 artiklar totalt. Till denna kollektion har jag hittills gjort ca 20 mönster och över 300 färgställningar, vilket är ungefär det som krävs för att vaska fram det som till slut når handeln. Det tar med andra ord tid (cirka 1 år) och det som når ut är noga utvalt och genomtänkt. Utöver mitt arbete med tapeter frilansar jag som illustratör och mönsterformgivare mot olika kunder och sitter även och väntar på att tygprover från SPIRA of Sweden, som jag samarbetar med, ska dimpa ner i brevlådan – det är jag väldigt spänd på!

Blir du nyfiken på Linas arbete? Kolla in hennes portfolio.

Illustratörcentrum har tagit initiativ till festivalen Nära men ändå så långt bort, och arrangerar den tillsammans med lokala kulturinstitutioner på sju olika platser i regionen. Under tio workshops skapar nära 250 barn tillsammans med tio bild- och formskapare. Projektet ställs ut på Alingsås konsthall 21 maj–13 augusti.

Festivalen arrangeras med stöd från Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad.