Vad du behöver förbereda innan du anlitar en visuell kreatör.
En konkret uppdragsbeskrivning är en förutsättning för att snabbt hitta rätt visuell kreatör. Börja därför med att sammanfatta relevant information om den produkt eller tjänst kommunikationen handlar om och de budskap du vill kommunicera. Ta gärna fram visuella referenser om du har specifika önskemål gällande stil eller känsla. Att du redan från start är tydlig med förväntningarna på och ramarna för uppdraget gynnar såväl dig som beställare, kreatören och resultatet.
Fundera på:
- Vilken typ av kompetens letar du efter? Illustration, grafisk form, animation etc.
- Vad är det som ska göras? Logotyp, bokillustration, rörlig webbanner, infografik, storyboard, förpackningsdesign osv?
- Omfånget: Är det ett större eller mindre uppdrag?
- När ska materialet vara klart?
- Vad har du för budget?
- Hur ser förhållandet mellan tid, förväntningar och kostnad ut?